تهران 91 ،طهرانی متفاوت (مقاله)
دکتر محمد باقر قالیباف
مرد عمل و اندیشه

سال 91، 7 طرح بزرگ عمراني در تهران در دست احداث است که بخش عمده اي از آنها امسال به بهره برداري مي رسد. در کنار آن نزديک به 10 پروژه ديگر نيز امسال به بهره برداري مي رسد. اين 7 پروژه بزرگ شامل ساخت تونل نيايش و تونل اميرکبير، بزرگراه طبفاتي صدر، تکميل بزرگراه امام علي (ع) و تندروهاي بزرگراه آزادگان، مجتمع نمايشگاهي شهر آفتاب و درياچه مصنوعي چيتگر است.

تونل نيايش

يکي از بزرگترين اين پروژه ها، تونل نيايش است که با احداث آن به طول 10 هزار و 252 متر (با احتساب طول رمپ ها)، 2 بزرگراه صدر و نيايش به يکديگر متصل مي شوند و قسمت فوقاني رينگ کمربندي داخلي پايتخت تکميل مي شود. 

اين تونل علاوه بر اين که دسترسي رفت و آمد شهروندان تهراني را فراهم مي کند، با پارکينگ 3 طبقه که در کنار آن احداث مي شود مشکل کمبود فضاي پارکينگ در محدوده بيمارستان شهيد رجايي، بوستان ملت و بخش ايتدايي بزرگراه نيايش را برطرف مي کند. اين پارکينگ تونلي، ظرفيت 2100 دستگاه خودرو را داراست که تجربه جديدي در پارکينگ سازي در کشور است.  

از ديگر نکته هاي قابل توجه در اين ساخت اين تونل، به کارگيري مدرن ترين روش هاي حفاري بود و بدين ترتيب حفاري اين تونل در روزهاي پاياني سال 90 به پايان رسيد. در اين پروژه 120 هزار متر مکعب خاکبرداري شده است که براي حمل و انتقال اين ميزان خاکبرداري، 10 هزار کاميون 12 تن به کار گرفته شده است.  

در اين تونل با بهره گيري از لايه هاي نفوذناپذير ژئوتکستايل و ژئوممبران نسبت به عايق بندي و آب بندي آن اقدام شده است. بخشي از تونل نيز در زير درياچه بوستان ملت قرار دارد که براي اطمينان بيشتر سطح زيرين اين درياچه نيز عايق بندي شده است.   

تونل نيايش بنابر وعده مديران شهري تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد تا با ساخت اين تونل در نزديک به 630 روز، رکورد جديدي در ساخت تونل هاي درون شهري کشور ثبت شود.

بزرگراه طبقاتي صدر

پروژه احداث بزرگراه طبقاتي صدر به عنوان نخستين پل تکيه طيقاتي کشور شامل احداث يک پل اصلي به عرض 22.7 متر و طول تقريبي 6 کيلومتر است که با درنظر گرفتن رمپ هاي دسترسي اين پل به 11 کيلومتر مي رسد. اين پل به صورت 2 باند رفت و برگشت احداث مي شود که در هر باند عرض لازم براي 2 خط عبوري و يک خط توقف اضطراري تامين شده است.

بين تمام معارضان تاسيساتي اين پروژه، 77 دکل فشار قوي برق 230 ولتي در رفيوژ مياني بزرگراه صدر (حدفاصل تقاطع بلوار شهيد کاوره تا بزرگراه بابايي) خودنمايي مي کردد که به اين منظور تونل تاسيساتي به طول 6 هزار و 200 متري انتقال برق در 6 ماه ساخته شد و در روزهاي پاياني سال 90 به بهره برداري رسيد. اين پروژه نيز به گفته مديران شهري پايتخت تا پايان امسال بهره برداري مي شود. 

تونل اميرکبير 

پروژه احداث تونل اميرکبير در بافت پرتراکم مناطق 12 و 14، در شرق بازار تهران، حدفاصل سه راه امين حضور تا بزرگراه امام علي (ع) (در ادامه زيرگذر موجود) در حال اجراست. اين زيرگذر بعد از عبور از زيرخيابان 17 شهريور و خيابان شکوفه تا ميدان کلانتري امتداد مي يابد تا پس از آن به صورت يک تک تونل در امتداد خيابان دروديان به مسير خود ادامه دهد.

تونل اميرکبير در تقاطع خيابان دروديان با خيابان نيکنام به 2 شاخه مجزا تقسيم مي شود که يکي از زير خيابان نيکنام به مسير جنوب ـ شمال بزرگراه امام علي (ع) متصل شده و ديگري در امتداد خيابان دروديان به مسير شمال ـ جنوب اين بزرگراه دسترسي پيدا مي کند. بدين ترتيب نه تنها بار ترافيکي منطقه بازار و سه راه امين حضور به بزرگراه امام علي (ع) منتقل مي شودف با پيش بيني يک خط اتوبوس تندرو در مسير اين بزرگراه به سمت بازار، امکان دسترسي به قلب اقتصادي پايتخت آسان تر مي شود.  

با احداث شاخه جنوبي اين تونل تيز که تا ميدان کلانتري ادامه مي يابد، امکان اتصال اين تونل به طرح تعريض خيابان کرمان فراهم مي شود. اين پروژه نزديک به 1717 متر طول دارد که تا روزهاي پاياني سال گذشته بيش 100 درصد طول 1127 متري بخش‌هاي تونلي پروژه حفاري شد.

91، سال تکميل رينگ بزرگراهي تهران

 وعده دکتر محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در روزهاي پاياني سال 90 نسبت به تکميل رينگ بزرگراهي داخلي و خارجي شهر تهران سوال خبرنگاران حوزه شهري درباره 2 پروژه بزرگ بزرگراهي نيمه تمام پايتخت به همراه داشت. بزرگراه امام علي (ع) و بزرگراه آزادگان.

طرح اصلي بزرگراه امام علي (ع) قدمتي بيش از 40 سال دارد که در آن زمان «بزرگراه شرق» نام داشت. اين بزرگراه حدود 35 کيلومتر طول دارد که تاکنون تنها 9 کيلومتر آن در سال هاي گذشته به بهره برداري رسيده است. لزوم عبور ادامه اين بزرگراه از درون بافت فرسوده در مناطق 7، 8، 13، 14 و 15 بر اساس طرح جامع تهران باعث شده بود در دوره هاي مديريتي مختلف شهرداري تهران در گذشته جسارت لازن براي انجام اين بزرگراه وجود نداشته باشد، اما در سال گذشته با دستور شهردار تهران ادامه ساخت اين بزرگراه به طول 25 کيلومتر و با انجام اصلاحاتي در مسير عبوري در دستور کار قرار گرفت.  

تملک معارضان بزرگراه امام علي (ع) تا پايان خرداد

تملک معارضان ملکي پروژه امام علي (ع) به طور جدي پس از سال ها آغاز شد که بخش مهمي از تملک هاي اين پروژه انجام شده است و پيش بيني مي شود حداکثر تا پايان خرداد امسال همه تملک هاي مربوط به اين پروژه به اتمام برسد. پس از آن ساخت اين بزرگراه با جديت بيشتر دنبال مي شود. در مسير اين بزرگراه 12 تقاطع وجود دارد که بيشتر آنها همزمان با اجراي مسير اصلي در دست ساخت است.         

ادامه بزرگراه آزادگان به طول 12 کيلومتر

پروژه ادامه بزرگراه آزادگان ديگر پروژه بزرگ بزرگراهي تهران است که اميد مي رود امسال بهره برداري شود. اين پروژه شامل مسيري 12 کيلومتري از 3 کيلومتر پس از پل تقاطع فتح تا پل شهيد کاظمي در محدوده پل جهاد است تا کمربند جنوبي تهران کامل شود. احداث اين مسير داراي تقاطع هايي مانند دوربرگردان هاي غير همسطح خليج و الغدير و تقاطع با محور احمدآباد مستوفي و آزادراه تهران ـ ساوه است که ساخت آنها حتي قبل از مسير اصلي در دستور کار قرار گفته است.

تکميل 5 پروژه بزرگراهي ديگر
  
البته به غير از 2 بزرگراه امام علي (ع) و آزداگان، ادامه بزرگراه شهيد زين الدين از پل شهيد قائمي تا سه راه آزمايش، ادامه بزرگراه يادگار امام (ره) تا پادگان جي، تکميل بزرگراه شهيد باقري و اتصال آن به بزرگراه شهيد بابايي، بزرگراه شهيد خرازي (همت غرب) و تکميل نهايي بزرگراه شهيد باکري با اتصال بزرگراه به باند جنوبي آزادهراه تهران ـ کرج نيز امسال به پايان مي رسد تا وعده شهردار تهران يه طور کامل محقق شود. 

تقاطع هاي غيرهمسطح مکمل ساخت بزرگراه ها

در کنار اين پروژه هاي بزرگراهي ساخت پل کابلي دسترسي غربي برج ميلاد، تقاطع غيرهمسطح خيابان هاي شهيد بهشتي و امام حسين (ع) با جاده قديم قم با 3 پل اصلي، تقاطع غيرهمسطح ميدان اميرکبير، پروژه هاي تقاطع غير همسطح کاروانسراي سنگي 1 و 2 (تقاطع محورهاي تهران ـ کرج) با بزرگراه شهيد حکيم، تقاطع بزرگراه شهيد بابايي با جاده تلو و تقاطع غير همسطح شيخ فضل الله ـ جناح نيز با جديت دنبال مي شود و بنابر وعده مديران شهري تهران امسال به بهره برداري مي رسد تا مکمل 10 پروژه بزرگراهي تهران باشد که در سال 90 به انجام رسيد.

پروژه هاي عمراني و بزرگراهي تهران

انجام شده در سال 90

پروژه هاي عمراني و بزرگراهي تهران

در دست انجام  در سال 91

تکميل بزرگراه شهيد صياد شيرازي

تونل نيايش
 

پل لاله (بزرگراه شهيد باکري)

بزرگراه طبقاتي صدر
 

پل هاي خيابان هاي توس، دامپزشکي و هاشمي با يادگار امام (ره)

تونل اميرکبير
   

اتصال بزرگراهي شهيد باکري به باند شمالي آزادراه تهران ـ کرج

بزرگراه امام علي (ع)
   

بزرگراه شهيدزين الدين
(حدفاصل امام علي تا پل شهيد قائمي)

تندروهاي بزرگراه آزادگان
(پل شهيد کاظمي تا ميدان جهاد)
 

پل تقاطع ابوسعيد ـ وحدت اسلامي

بزرگراه شهيد زين الدين
(پل شهيد قائمي تا سه راه ازمايش)
   

پل استقلال (بزرگراه شهيد باقري)

بزرگراه شهيد خرازي (همت غرب)
   

 

تکميل بزرگراه شهيد باقري و اتصال به بزرگراه بابايي
 

 

ادامه بزرگراه يادگار امام از خيابان آزادي
 تا خيابان دستغيب
 

 

تکميل نهايي بزرگراه شهيد باکري
 

 

مجموعه پل هاي تقاطع شيخ فضل الله ـ جناح
 

 

مجموعه پل هاي کاروانسراي سنگي 1 و 2
 

 

پل کابلي دسترسي غربي برج ميلاد
 

 

تقاطع خيابان امام حسين (ع) با جاده قديم قم
 

 

تقاطع بزرگراه شهيد بابايي با جاده تلو

 





درياچه چيتگر؛ رويايي که جان مي گيرد

احداث درياچه مصنوعي 123 هکتاري چيتگر از ديگر پروژه هاي عمراني است که در نيمه اول امسال بهره برداري مي شود تا روياي ديرينه شهروندان تهراني برآورده شود. پروژه اي که لزوم انجام آن حتي به سال هاي پيش از انقلاب اسلامي باز مي گردد. مطالعات اوليه آن در سال 1379 در منطقه 22 تهران اغاز شد، اما در سالهاي مختلف دست خوش تغييراتي شد تا بالاخره ساخت و اجراي آن به معاونت فني و عمراني شهرداري تهران سپرده شد تا عمليات اجرايي آن در 2 مرحله انجام شود.


فاز اول شامل احداث بند انحرافي روي رودخانه کن، سيستم انتقال آب، مخزن آب بند و سد به همراه ادامه بزرگراه حکيم در محدوده قرارگير سد است تا حاشيه جنگل چيتگر نيز در پهنه ساحلي درياچه قرار گيرد. فاز اول نيز شامل خاکبرداري و تکميل درياچه مصنوعي است تا فضايي مناسب براي گذران وقت شهروندان تهراني فراهم شد.

مجتمع نمايشگاهي شهر آفتاب

طرح مقدماتي احداث نمايشگاه برون شهري شهرآفتاب از سال 1380 مورد توجه مديريت شهري تهران قرار گرفت که با مصوبه شوراي اسلامي شهر در سال 1383 شهرداري مکلف به انجام امور مقدماتي آن شد. در سال 1385 کليات طرح به تصويب رسيد، اما اجراي آن با مشکلاتي روبرو شد تا اين که در سال 90 به شرکت يادمان سازه (زيرمجموعه معاونت فني و عمراني شهرداري تهران و سازنده برج ميلاد) واگذار شد که بنابر گفته مديران اين شرکت فاز اول امسال بهره برداري مي شود. فضاي نمايشگاه و فضاي آن نمايانگر هنر معماري ايراني ـ اسلامي است و بجز فضاهاي تجاري و اداري، فضاهاي اقامتي چون هتل 5 ستاره نيز در آن درنظر گرفته شده است.

از ديگر اقدامات شهرداري تهران در حوزه فني و عمراني در سال 91، احداث تونل کمکي ابوذر و تونل کمکي غياثوند و بيش از 45 کيلومتر پروژه مشابه ديگر در زمينه جمع آوري و هدايت آبهاي سطحي است. سال 90 نيز 12 کيلومتر تونل، کانال و لوله گذاري مرتبط در اين زمينه صورت گرفت.
 

البته تمام اين پروژه ها، طرح هايي است که در حوزه معاونت فني و عمراني شهرداري تهران در دست انجام است، در حالي که پروژه هاي ديگر در بخش هاي ديگر شهرداري تهران و بخش ديگر با مشارکت بخش خصوصي مانند فاز دوم برج ميلاد، مجموعه هزار و يک شهر و بسياري از پروژه هاي فرهنگي در دست انجام است تا تهران 91 در اذهان هر شهروند ايراني باقي بماند، سالي که تهران پوست مي اندازد.

 

نويسنده : پگاه


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 14 فروردين 1391برچسب:تهران دكتر قاليباف,
ارسال توسط حسین کشتگر قاسمی
آخرین مطالب